...

The Traveling Kid

Kleurrijke vakantie op Curaçao met baby: Een vliegvakantie met de familie

Vliegvakantie-met-baby-naar-curacao

Vliegvakantie met baby naar Curacao

Omdat de ouders van Amber 35 jaar getrouwd waren, zijn we in februari met de familie naar Curaçao gegaan. Normaal gesproken zitten wij in de winter op de piste in Oostenrijk, maar deze Vliegvakantie met baby naar Curaçao was allesbehalve een straf. Enige voorbereiding was weer gewenst. Het was de eerste keer vliegen met de bijbehorende bagagebeperkingen en het was ook de eerste keer met tijdsverschil.

De reis naar Curaçao met een baby

Onze baby Mia was 11 maanden oud toen we naar Curaçao vertrokken. Ze had een vrij stabiel ritme van slapen en eetmomenten. Ons doel was om dat, vooral tijdens de vlucht, zoveel mogelijk in hetzelfde ritme te houden en geen rekening te houden met het tijdsverschil. Er is een beperkte keuze aan vluchttijden naar Curaçao, en daar hadden we dus geen invloed op. Een oplossing was om het slapen zo comfortabel mogelijk en natuurlijk te laten verlopen. We hadden gehoord over een bassinet in het vliegtuig, maar helaas zijn deze geschikt tot maximaal 10 maanden of 65 cm. Mia moest dus bij ons op schoot zitten en slapen.

Deryan Airtraveler voor de baby

Uiteindelijk hebben we gekozen voor de Deryan Airtraveler. Deze is compact mee te nemen, konden we makkelijk op onze schoot leggen en is zowel voor liggende als zittende houding te gebruiken. Er zit ook een slaapzakje aan vast. Het werkte prima voor een baby van 11 maanden en Mia heeft redelijk goed geslapen. Hoe was het voor ons? Mwa… je kunt zelf niet te veel bewegen en daardoor slaap je zelf ook matig. Persoonlijk denk ik niet dat er een andere manier is om het voor jezelf comfortabeler te maken. Gelukkig was de ticketprijs vrij laag omdat Mia jonger dan twee jaar was.

Vliegreis-met-baby-naar-Curacao

“Als jij relaxt bent tijdens een vliegreis, is jou baby dat vaak ook”

Drukverschil

Puntje twee van zorg was het drukverschil. Iedereen kent de verhalen van krijsende kinderen tijdens het vliegen. Daar hadden wij zelf ook niet echt behoefte aan. Je wilt jouw vliegvakantie met baby naar Curaçao toch ontspannen beginnen. Normaal gesproken klaren wij onze oren door te slikken. Dat valt bij een 10 maanden oude baby natuurlijk niet uit te leggen. Gelukkig bereik je hetzelfde effect als je baby een flesje drinkt. Tijdens het stijgen en dalen kreeg Mia dus een flesje. En werkte dit? Jazeker! Mia heeft volgens ons niet eens gemerkt dat er iets veranderde tijdens de vlucht.

Verblijf tijdens een familievakantie in Curaçao

Je bent al snel geneigd te zoeken naar een plek die geschikt is voor een baby. Omdat wij als familie op reis gingen, moest het niet alleen om ons kind draaien. Er moest voldoende privacy zijn, een zwembad aanwezig zijn en het liefst in de buurt van wat bars. Hierdoor kon iedereen zijn eigen gang gaan. Via reisorganisaties kwamen we al snel uit bij pakketreizen met een vlucht en hotel. Deze vonden we vrij prijzig en door de verschillende hotelkamers voelde het wat afstandelijk naar elkaar toe.

Gelukkig kwamen we uit bij de vakantievilla’s van Curaçao Exclusief. We waren bang dat een eigen villa onbetaalbaar zou zijn. Niets is minder waar. De kosten waren gelijk aan die van een pakketreis met hotel. We verbleven in een prachtige villa met eigen zwembad, hadden uitzicht over de zee, het lag op een bewaakt terrein en was in de buurt van Jan Thiel. Daarnaast was er genoeg ruimte voor iedereen om zijn of haar eigen ding te doen en waren we toch bij elkaar. De foto’s spreken denk ik voor zich…

Vliegen-met-baby-naar-Curacao
Vliegreis-met-baby-naar-curacao

Activiteiten tijdens een familievakantie met baby naar Curacao

Ondanks dat Curaçao een relatief klein eiland is, zijn er genoeg leuke dingen te doen. Omdat we er maar een weekje waren, hebben we besloten voornamelijk de verschillende stranden te verkennen. De hele familie was gelukkig eensgezind en wilde vooral van zon, zee en strand genieten. Aangezien we verbleven in Jan Thiel, en de mooiere stranden aan de andere kant van het eiland lagen, hadden we hiervoor een auto nodig.

De autorit duurde ongeveer 45 minuten en ging deels door het binnenland. Mia kon tijdens de rit lekker slapen in het gehuurde (maar niet al te schone) autostoeltje en wij konden wat van het eiland zelf zien. De stranden Grote en Kleine Knip zijn misschien wel de bekendste, en dat is niet voor niets. Prachtig blauw water en een rustige zee omdat ze in baaitjes liggen. Door de bomen op het strand is er veel schaduw, wat het ideaal maakt om hier met je familie en baby een dagdeel door te brengen tijdens de vliegvakantie op Curaçao.

Om toch wat lokale cultuur te ervaren te midden van al het toerisme, zijn we naar Willemstad gegaan. Nadat we over de bekende brug waren gelopen, hebben we een hapje gegeten in de overdekte oude markt genaamd Plasa Marshe Bieu. Een erg leuke plek waar zowel toeristen als locals eten. Het is erg informeel en hierdoor voelden we ons echt even weg van de drukte. Verwacht hier geen hamburgers. De menukaarten, geschreven in Papiaments, bestaan vooral uit stoofpotjes of visgerechten.