The Traveling Kid

Spanje met een jonge baby: Een heerlijke vakantie met de auto!

Autovakantie met onze baby van 6 maanden oud naar Spanje

Na onze eerste geslaagde ’testvakantie’ in Limburg wilden wij weer naar het buitenland. Het werd een autovakantie met onze baby naar de Costa Brava in Spanje, rondom Tamariu (een aanrader!). Niet de bekende toeristische kustplaatsen, maar verschillende dorpjes langs de kust. Waarom daar? De reis er naartoe was overzichtelijk, er zijn veel verschillende dingen te doen, zoals een dagje strand of wandelen, en wij hadden erg veel zin in lekker eten.

De eerste keer verder weg met een baby van bijna zes maanden vereiste wel wat voorbereidingen. Voordat wij besloten met de auto naar Spanje te reizen met onze baby, hebben we een online checklist gebruikt om er zeker van te zijn dat we geen spullen zouden vergeten. Ondanks de ruimere auto kwamen we er al snel achter dat een dakkoffer wel prettig was om alles mee te kunnen nemen. Omdat we onze eigen spullen, zoals de kinderwagen meenamen, was dit wel een must. Wanneer we spullen hadden meegenomen die compacter waren geweest, was dit niet per se nodig geweest.

De route naar Spanje met een baby

Eigenlijk zagen wij hier nog het meeste tegenop. Wij hadden al een Maxi-Cosi, maar hier mag een baby maximaal 2 uur in zitten. Daarom besloten wij een reiswieg te huren, omdat Mia hierin kon liggen. En wat een geweldige uitvinding is dat! Mia heeft praktisch de gehele weg heerlijk geslapen en hierdoor was onze autorit ook relaxt. De reiswieg is geschikt voor baby’s tot zes maanden. Mia is vrij groot en paste er met vijf maanden net in. Toch had ze ruimte genoeg om comfortabel te liggen.

Het rijden zelf verliep natuurlijk ook wat anders dan we normaal gewend waren. Wij hielden pauze op de momenten dat Mia het flesje moest krijgen en namen hier ruim de tijd voor. Omdat onze dochter door de reiswieg langere tijd kon liggen hoefden we niet ieder uur te stoppen. Of dit de reden is geweest dat de reis zelf heel prettig verliep, weet je achteraf natuurlijk nooit. Het gaf ons een heel ontspannen gevoel.

Activiteiten in de Costa Brava met een baby

Als fanatieke wandelaars hebben we gewandeld rondom de kust bij Palafrugell en in het binnenland, en hebben vooral genoten van de kleine baaitjes en stranden.

Om zo flexibel mogelijk te zijn, kozen we er vaak voor om Mia in de draagzak mee te nemen in plaats van in de kinderwagen. Tijdens de wandelingen gebruikten wij een draagzak omdat we vaak over onregelmatig terrein liepen en een kinderwagen dan niet prettig loopt. Omdat Mia niet zelfstandig kon zitten, was een kinderdrager ook geen optie. Waar ik Mia vooral heb gedragen tijdens onze eerste wandelingen in Limburg, heeft Amber haar tijdens deze vakantie ook regelmatig gedragen. Hoewel de draagzak, een Tula Free to Grow, heel gebruiksvriendelijk is, ondervonden wij allebei dat het niet ideaal is tijdens het wandelen. Zeker als het warmer is en je inspanning levert, wordt de katoenen stof erg warm. Bij een volgende autovakantie naar een warm land zoals Spanje zouden wij dus een draagzak kiezen met luchtiger materiaal. Onze baby had overigens weinig last van de warmte.

De kleine baaitjes Platje de Sa Tuna en Platja de Sa Riera, evenals de dorpjes Tamariu  en Llafranc, lijken rechtstreeks uit een reisfolder te komen. Misschien een beetje naïef, maar wij hadden niet verwacht dat dit bij het zo toeristische Costa Brava te vinden zou zijn. Van thuis namen we een strandtentje mee om de kleine uit de zon te houden. Deze was echter niet bedoeld voor het strand en daardoor wat lastiger stevig vast te zetten. Gezien alle spullen die we meenamen, was het ook wat aan de kleine kant. Bij een volgende autovakantie naar Spanje of een andere zeebestemming zouden we hier beter materiaal voor willen hebben. Met een tent van een goed formaat hoef je eigenlijk niet meer weg. Wel zo makkelijk.

Autovakantie-met-baby-naar-Spanje

Omdat het weer wat slechter zou worden zijn we eerder uit Spanje vertrokken. Omdat de Provence op de route lag, en het hier wel lekker weer was, hebben we de vakantie hier afgesloten. Als wijnliefhebbers hebben we tijdens de terugreis in Frankrijk ook nog een wijngaard bezocht bij Châteauneuf-du-Pape, uiteraard wandelend met onze dochter in de draagzak.

Kiezen voor accommodaties in tijdens een autovakantie met baby

Wij hebben er altijd voor gekozen om tijdens een vakantie verschillende plekken te bezoeken. Vaak verbleven we twee of drie dagen ergens en reisden dan weer verder. Daarin moesten we nu een balans zien te vinden. Uiteindelijk weet je nooit hoe een baby reageert op het verhuizen van plek naar plek tijdens een autovakantie naar Spanje. De eerste week hebben we na de langere heenreis geacclimatiseerd in een huurhuis voor onszelf. Hierna zijn we naar drie andere plekken gegaan. Hierdoor bleef het in- en uitladen van de auto beperkt. Dit bleek achteraf de juiste keuze te zijn. Omdat we voor ons vertrek veel hadden geboekt via boekingssites, wisten we vaak of er een kinderbedje, kinderstoel of andere spullen aanwezig waren. De kwaliteit was nogal wisselend. Niet per se slecht, maar niet altijd even schoon. Een leerpuntje voor de volgende reis…

Wil je ook met een kind op autovakantie naar Spanje? Huur bij ons een reiswieg of autostoeltje!